Produktem w marketingu nazywa się nie tylko przedmioty materialne, ale także wszelkie czynności i koncepcje, które firma sprzedaje. Produkt stanowi kompleks wartości. Wprowadzanie nowego produktu na rynek jest skomplikowanym i trudnym procesem. Dlatego specjaliści od marketingu stosują wiele zróżnicowanych strategii, aby produkt został zaakceptowany na rynku.
Strategia marketingowa to zespół działań prowadzących do uzyskania przewagi przedsiębiorstwa nad konkurencją. Innymi słowy jest to sposób oddziaływania na rynek. Przy wyborze strategii zawsze najważniejszy jest klient. Ze względu na zróżnicowanie przedsiębiorstw, rynku oraz konsumentów specjaliści od marketingu opracowali wiele strategii produktowych.
Rodzaje strategii ze względu na ryzyko wprowadzania nowego produktu na rynek:
- Strategia szybkiej innowacji – stosuje się ją gdy ryzyko innowacji jest niskie, natomiast wysokie są koszty alternatywne. Oznacza to, że na rynku nie ma konkurencji lub pojawi się w późniejszym okresie. Z kolei popyt na produkt jest duży, a możliwość nie wprowadzenia go na rynek wiąże się z poniesieniem strat.
- Strategia powolnej informacji – stosowana jest przy wysokim ryzyku i niewielkich kosztach alternatywnych. Oznacza to szybkie pojawienie się konkurencji na rynku. Natomiast popyt na produkt jest niewielki i wzrasta powoli. Przedsiębiorstwo zyskuje wtedy czas na poprawienie technologii związanej z produkcją wprowadzonego wyrobu bądź stworzenie nowego produktu.
- Strategia współpracy – jest stosowana gdy ryzyko i koszty alternatywne są zbyt wysokie dla firmy. Wtedy zalecane jest rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorstwem działającym na rynku zagranicznym. W ten sposób nastąpi zmniejszenie ryzyka związanego z działaniem na rynku międzynarodowym. Obie firmy podzielą się kosztami i przestaną być dla siebie konkurencją.
- Strategia powolnych zmian produktu – jest wykorzystywana, gdy konkurencja i koszty alternatywne są niewielkie. Oznacza to, że na rynku nie ma konkurencji, a popyt jest niski. Nabywców jest niewielu, a zmiany w produkcie wprowadzane stopniowo.
Inny podział dotyczy stopnia oryginalności:
- Strategia przewodnictwa innowacyjnego – dotyczy systematycznego wprowadzania na rynek międzynarodowy nowych produktów. Dzięki temu przedsiębiorstwo może umocnić swoją markę, poprawić swój wizerunek, zwiększyć zyski, a także zyskać przewagę nad konkurencją.
- Strategia reakcji na działania przewodnika innowacyjnego – mogą ją stosować jedynie duże przedsiębiorstwa działające na rynku międzynarodowym, głównie ze względu na wysokie nakłady finansowe oraz duże doświadczenie.
Kolejny podział obejmuje następujące strategie:
- Strategia preferencji – odbiorcami tej strategii są konsumenci dla których nie ma znaczenia cena produktu, tylko jakość i marka.
- Strategia cena-ilość – dotyczy nabywców dla których cena ma istotne znaczenie.
Inny podział strategii zawiera:
- Strategię marketingu zróżnicowanego – jej celem jest rozróżnianie segmentów rynku.
- Strategię marketingu masowego – jej zadaniem jest zadowolenie przeciętnego konsumenta.
Dokonanie wyboru odpowiedniej strategii związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek jest bardzo istotne dla przedsiębiorstwa. To właśnie strategia może decydować o powodzeniu sprzedaży nowego produktu i mieć wpływ na zyski w firmie. Ważny aspekt stanowi także marka przedsiębiorstwa. Firmom posiadającym silną markę łatwiej jest wprowadzać na rynek innowacyjne produkty, gdyż nabywcy są w stanie łatwiej je zaakceptować. Znana marka kojarzy się im z korzyściami jakie płynną z nabywania jej produktów. Z kolei przedsiębiorstwo niewypromowane jeszcze lub posiadające słabą markę ma trudniejsze zadanie. Musi dopiero zdobyć zaufanie potencjalnych klientów i zapracować na swoją pozycję. W rezultacie wiąże się to z opracowaniem strategii, która pomoże zaistnieć firmie i jej produktom na rynku. Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada odpowiedniej klasy specjalistów od strategii rynkowym powinno posiłkować się fachowcami z wyspecjalizowanych w tej dziedzinie agencji.