Marka stanowi zestawienie elementów takich jak symbol, napis, nazwa, wzór, kompozycja kolorystyczna, itp., które mają na celu wyróżnienie określonego produktu od produktu konkurencyjnego. Dzięki marce konsumenci identyfikują dany wyrób i utożsamiają go z określoną firmą.
Elementy marki stanowią o wizerunku produktu. Szczególnie należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
- Nazwa marki – może być stworzona w ten sposób, aby sugerowała nabywcy pewne skojarzenia np. nazwa pasty do zębów Colgate Herbal sugeruje, że produkt zawiera w swoim składzie substancje ziołowe, nazwa środka przeciwbólowego Apap Noc sugeruje porę stosowania. Jednak nazwy mogą nic nie oznaczać i z niczym nie kojarzyć się nabywcy. Natomiast ważne jest by nazwa była krótka oraz łatwa do zapamiętania, gdyż składa się ona na wizerunek marki.
- Znak graficzny (logo) – jego zadaniem jest kształtowanie wizerunku marki. Ułatwia on proces identyfikacji wśród klientów, zwiększa rozpoznawalność i dostrzeganie przedsiębiorstwa. Odpowiednie i przemyślane logo spowoduje, że firma może być odbierana przez konsumentów w sposób niebanalny, a zarazem oryginalny.
- Slogan (hasło)– jest to krótka sentencja, która powinna być łatwa do zapamiętania i kojarzyć się z określoną marką. Slogan zazwyczaj pojawia się w reklamie. Rozszerza znaczenie nazwy.
- Opakowanie – bierze udział w kreowaniu marki. Nie stanowi jedynie zewnętrznej osłony produktu. Jego głównym zadaniem jest zwracanie uwagi na określony produkt, wpływa na atrakcyjność towaru, a co za tym idzie na zwiększenie sprzedaży. Dobrze zaprojektowane opakowanie umożliwia wyróżnianie się spośród firm konkurencyjnych.
Markę wykorzystuje się do realizacji dwóch głównych celów:
- Identyfikacji produktu – wszystkie elementy marki powinny być dopasowane w taki sposób, aby produkt był charakterystyczny dla określonej firmy.
- Wyróżnienie spośród konkurencji – produkt powinny charakteryzować takie cechy, które będą go wyróżniały spośród produktów homogenicznych należących do firm konkurencyjnych. Specjaliści przeprowadzają badania wśród potencjalnych klientów w celu zidentyfikowania ich potrzeb, aby wyroby wprowadzane na rynek spełniały ich oczekiwania.
Dzięki marce firmy kształtują własny wizerunek, który będą wykorzystywały przez kolejne lata w trakcie swojej działalności. Inwestycja w markę powinna być rozważna i przemyślana, a jej kreację najlepiej powierzyć specjalistom od kreowania wizerunku firmy i marki. Marka powinna zawierać charakterystyczne cechy dla danego przedsiębiorstwa, aby jego produkty wyróżniały się spośród wielu na rynku. Każda marka powinna kojarzyć się nabywcy z dobrymi jakościowo i atrakcyjnymi produktami, aby chętnie nabywali oni towary danej marki. Również powinna ona kojarzyć się z pewnymi korzyściami jakie oferuje swoim klientom przedsiębiorstwo produkujące dany wyrób. Marka ma znaczący wpływ na atrakcyjność produktu.
Korzyści dla producenta wynikające z posiadania silnej marki:
- Przyczynia się do maksymalizacji zysków.
- Ułatwia wydłużanie linii produktów, co oznacza, że nowy produkt tej samej marki ma większe szanse na akceptację przez konsumentów.
- Silna marka powoduje, iż w przypadku podwyżek klienci łatwiej akceptują wyższą cenę danego produktu.
- Klienci łatwiej i szybciej rozpoznają produkt znanej marki na rynku.
- Konsumenci podejmują decyzje o ponownym zakupie tych produktów.
- Buduje wizerunek i obraz przedsiębiorstwa na rynku.
Dzięki dobrze wykreowanej marce przedsiębiorstwo może zyskać przewagę nad konkurencją. Oznacza to, że specjaliści od marketingu mają za zadanie stworzenie takiej marki, z którą nabywca będzie się utożsamiał. Powinna ona kojarzyć się konsumentom z pewnymi korzyściami oraz cechami charakterystycznymi jedynie dla tej marki, aby mogli oni łatwo odróżnić ją od marek konkurencyjnych firm.