Wartość dodana oznacza dodanie do określonego produktu cech, które spowodują, że stanie się on bardziej atrakcyjny dla konsumenta, a co za tym idzie bardziej konkurencyjny wobec innych podobnych produktów. Klient dokonuje oceny produktu oraz własnych potrzeb. Następnie wybiera produkt wraz z którym otrzymuje wartość dodaną, co w efekcie powoduje, iż rezygnuje z produktu konkurencyjnego nawet jeżeli jest o wiele tańszy. Wartość dodaną można kreować za pomocą:
- Jakości i cech produktów;
- Jakości i cech usług;
- Jakości obsługi;
- Wizerunku marki.
Wartość dodaną posiadają zarówno produkty luksusowe jaki i te codziennego użytku. Jest ona związana np. z ulepszaniem opakowań, zwiększaniem wartości użytkowej produktów itp. Bardzo popularne jest zwiększanie wartości dodanej poprzez upiększanie przedmiotów. Obecnie modne stało się projektowanie różnych przedmiotów przez znanych projektantów. Zwiększa to atrakcyjność przedmiotu, a co za tym idzie także możliwość zwiększenia marży. Wartość dodana stanowi istotny element promowania marki. Firmy, które o tym zapominają mogą przegrać walkę o klienta.
Wartość dodaną można wykorzystać w budowaniu lojalności klientów oraz promowaniu marki. Odbywa się to w ten sposób, że specjaliści od reklamy bądź marketingu nadają określonym produktom cechy, których oczekują potencjalni nabywcy. Jeżeli dany produkt spełnia oczekiwania klienta jest częściej kupowany, przyciąga nowych klientów, a co za tym idzie zwiększa zyski firmy. W ten sposób dana firma wyrabia sobie markę na rynku i staje się bardziej konkurencyjna dla innych przedsiębiorstw. Wartość dodana ma na celu zdobywanie coraz większej liczby klientów. Jeżeli klient jest zadowolony z produktów danej marki będzie w przyszłości do niej powracał.
Zatem wartość dodana jest uzależniona od cech i funkcji jakie posiada produkt. Wiąże się to z potrzebami klientów. Na początek producent musi zbadać rynek i oczekiwania klientów lub zlecić wykonanie takiego badania specjalistom od marketingu, aby wiedzieć na jakie produkty jest obecnie zapotrzebowanie oraz jakie potrzeby powinny one spełniać. Klient dokonując zakupu musi być przekonany, że to właśnie ten produkt jest mu niezbędny. Poza tym powinien on posiadać dodatkowe cechy, których nie posiada produkt konkurencyjny. Dzięki temu mamy szansę pozyskiwać nowych klientów, a także nadzieję, że będą oni powracali do naszej firmy.
W ten sposób tworzymy wizerunek marki. Klient wiedząc, że określona firma oferuje konsumentom produkty dobrej jakości, w atrakcyjnym opakowaniu, z ciekawą grafiką będzie do niej powracał, nawet jeżeli za określony towar będzie musiał zapłacić więcej niż proponuje firma konkurencyjna.
Istotną sprawą jest również jakość obsługi. Wiadome jest, że sprzedawca powinien być uprzejmy dla klienta, cierpliwy i oczywiście posiadać wiedzę. Konsument musi mieć pewność, że rozmawia z osobą kompetentną i profesjonalną, która będzie umiała mu doradzić w sprawach związanych z zakupem określonego produktu oraz odpowie na każde jego pytanie. Poza tym sprzedawca powinien mieć odpowiednie podejście do nabywcy, umieć z nim rozmawiać biorąc pod uwagę to, że każdy człowiek jest inny. Dlatego każdy klient powinien czuć się wyjątkowo i być traktowany indywidualnie.
Wizerunek marki także ma wpływ na tworzenie wartości dodanej. Nabywca kupując produkty określonej marki czuje się przynależny do pewnej grupy społecznej. Przykładem może być osoba posiadająca samochód marki Mercedes. Wizerunek stworzony przez tę markę oznacza, że osoba jeżdżąca takim samochodem należy do grupy osób bogatych, lubiących opływać w luksusach. Jak widać dodatkowe cechy, które producent przypisuje swoim produktom powodują, że klienci chętniej je kupują.