Nie wystarczający jest fakt, iż przedsiębiorstwo wytworzy dany produkt czy też towar o przystępnej cenie i wprowadzi go do sieci handlowej. Jeśli produkt ten nie będzie znany to nabywcy go nie kupią. Konieczna jest promocja.
Jednym z elementów promocji jest reklama. Jest to połączenie informacji z komunikatem perswazyjnym. Oznacza to, że celem reklamy jest psychologiczne oddziaływanie na nabywców, którego zadaniem jest skłonienie klienta do zakupu reklamowanego produktu, towaru bądź usługi, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży. Koszty reklamy wliczone są w cenę produktu. Reklama stanowi skomplikowany, zaprojektowany i zaplanowany przez zespół specjalistów proces. Aby reklama była dobra i trafiała prosto do ewentualnego konsumenta musi nad nią pracować sztab ludzi, którzy znają preferencje i upodobania przyszłych klientów. Zatem reklamą jest każdy przekaz, którego najistotniejszym celem jest zwiększenie sprzedaży oraz maksymalizacja zysków.
Reklamę może stosować każdy, kto ma coś do zaoferowania lub przekazania społeczności. Reklama jest skuteczna jedynie wtedy, gdy została przygotowana w sposób profesjonalny. Jest to bardzo istotne dla każdego przedsiębiorcy, aby pieniądze zainwestowane w promocję zostały wykorzystane optymalnie. Skuteczna reklama to zarazem klucz do sukcesu. Reklama stanowi dość specyficzny sposób komunikacji pomiędzy autorem reklamy, a jej odbiorcą.
Reklama jest bardzo powszechnym zjawiskiem we współczesnym świecie. Walka o klienta powoduje, że twórcy i pomysłodawcy reklam prześcigają się w pomysłowości ich tworzenia. Jedni próbują pozyskać klienta poprzez dobry dowcip i zabawę, a inni posuwają się nawet do skandalu. Reklama posiada kilka charakterystycznych cech:
- jest kosztowna,
- jest główną formą konkurencji,
- reklama używa argumentów psychologicznych,
- dociera do ogromnej grupy nabywców,
- przyspiesza upowszechnianie nowych produktów,
- dofinansowuje media.
Za pośrednictwem reklamy jej autor może trafić do dużej ilości osób w zależności od tego gdzie ona jest zamieszczona. Konsumenci na całym świecie zasypywani są coraz to nowszymi produktami, często bardzo podobnymi do siebie lub wręcz takimi samymi, tylko pochodzącymi od innego producenta. Natomiast producenci, za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji reklamowych, starają się poprzez stworzenie skutecznej reklamy, zachęcić jak największą liczbę konsumentów do zakupu swojego produktu. Ponadto każda reklama powinna przekonywać, iż produkt, który jest w niej promowany jest najlepszej jakości, ma najładniejsze opakowanie, jest najzdrowszy oraz każdemu bardzo potrzebny. Wielu konsumentów widząc tak przekonywującą reklamę stwierdzi, że ten produkt jest mu absolutnie niezbędny mimo, iż w rzeczywistości jest inaczej.
Natomiast biorąc pod uwagę producenta czy też sprzedawcę danego produktu reklama powinna stanowić nieodłączny element jego działalności gospodarczej. Współczesny rynek towarów i usług opiera się na reklamie. Konsumenci, poszukując określonego produktu, kierują się w swoich wyborach reklamą i treścią jaką ona przekazuje. Uważają, iż produkt, którego producent zainwestował w reklamę musi być zdecydowanie lepszy od tego, o którym nikt nie słyszał. Poza tym współczesny rynek charakteryzuje się ogromną konkurencją, a reklama jest jednym ze sposobów zaprezentowania się na nim oraz przedstawienia swoich mocnych stron. Jednak każdy producent zawsze kieruje się tym, aby wszelkie pieniądze zainwestowane w promocję zaowocowały w niedalekiej przyszłości wzrostem sprzedaży. Dlatego często zdarza się, że informacje zawarte w reklamie trochę koloryzują jej przedmiot i nie zawsze są zgodne z tym, co zostało umieszczone w reklamie.